یک واقعیت بسیار رایج وجو دارد که شاید با آن برخورد کرده باشید یا در تبلیغات و یا توسط دوست یا خویشاوند دیده باشید. ادعا این است که عسل تنها غذایی است که نمی تواند خراب شود. آیا درستی ای در آن هست؟ آیا واقعا عسل برای همیشه ماندگار است؟

آیا عسل تا ابد ماندگار است؟

در بیشتر موارد ، بله. عمر مفید عسل نامحدود است. این خواص عسل فرآوری شده است که مانع تبدیل شدن آن به کانون میکروب ها و سایر مواردی می شود که ممکن است آن را خراب یا آلوده کند. تا زمانی که این خواص تغییر نکند ، عسل فرآوری شده عملاً ماندگاری نامحدودی دارد. زنبور عسل با این حال ، عسل فرآوری نشده (مانند نوع موجود در کندو) ناخالصی های آن فیلتر نشده و حذف نشده است. این بدان معنی است که بیشتر مستعد خراب شدن است و بعد از حدود یک سال خراب می شود.

عسل تنها ماده غذایی است که تنها با هدف ذخیره سازی ایجاد می شود. از آنجا که زنبورها در زمستان باید غذا بخورند و گیاهان گل نمی دهند ، هدف تکاملی آنها ایجاد منبع غذایی بود که پس از چند ماه خراب نمی شد. آنها به چیزی غیرقابل فساد (حداقل برای یک سال یا بیشتر) و مغذی نیاز داشتند-آنها به عسل نیاز داشتند. در طول تولید ، زنبورها کمی جبران می کنند و غذایی ایجاد می کنند که پتانسیل دوام آن صدها سال یا بیشتر است. هیچ منبع غذایی دیگری به این روش ایجاد نمی شود.

چرا عسل ماندگار است؟

عسل علاوه بر داشتن pH پایین ، تقریباً فاقد آب است و مملو از شکر است. این به خشک شدن هر گونه باکتری که سعی در ایجاد عسل در آن دارد کمک می کند. هر گونه باکتری که خود را در عسل پیدا کند ، به لطف اسمز ، آب از دیواره های سلولی آن خارج می شود.

مقدار زیاد قند و کمبود آب ، عسل را به محلول هیپرتونیک تبدیل می کند ، در حالی که باکتری ها و سایر موجودات زنده هیپوتونیک هستند. وقتی این دو را با هم مخلوط کنید ، برابر می شوند – این فرآیند اسمز نامیده می شود. از آنجا که عسل و قند بسیار بیشتری نسبت به باکتری ها وجود دارد ، باکتری ها نبرد را باخته و آب آنها به داخل عسل جاری می شود. این باعث مرگ فوری هر گونه باکتری ناخوشایند می شود.

 

تصویر زیبای زنبور عسل روی کندو

 

آیا عسل تنها غذایی است که به طور نامحدود دوام می آورد؟

عسل تنها غذایی نیست که ماندگاری نامحدود دارد ، قندی که در کابینت ها یا روی میز آشپزخانه خود می یابید تا زمانی که خشک نگه داشته شود در برابر فساد مصون است. در واقع ، شکر آنقدر در از بین بردن باکتری ها مفید است که در گذشته از آن به عنوان پانسمان زخم استفاده می شده است. عسل به خودی خود خاصیت ضد باکتریایی دارد و می توان از آن برای تکه تکه کردن و بریدگی های کوچک استفاده کرد.

ملاس و هر شربت غلیظ و شیرین دیگری نیز می تواند ماندگاری نامحدودی داشته باشد به شرط اینکه به درستی پردازش شود. بسیاری از روغن های خوراکی همچنین می توانند به طور نامحدود دوام داشته باشند ، همچنین دانه های خردل (آنها چندین ترکیب ضد میکروبی تولید می کنند) و نشاسته ذرت (تا زمانی که خشک نگه داشته شود). بسیاری از محصولات کنسرو شده می توانند به طور نامحدود دوام بیاورند ، اگرچه آنها فاسد نمی شوند ، اما غذاهای کنسرو شده به مرور زمان ارزش غذایی و طعم خود را از دست می دهند. اصطلاح “خوراکی” سپس کمی ذهنی می شود.

نقص ها

در حالی که ماندگاری عسل به طور بالقوه نامحدود است ، هرگونه نقص در پردازش یا ترکیب عسل می تواند در نهایت باعث خراب شدن آن شود. اگرچه بیشتر چیزها به دلیل خاصیت غیرهسازانه عسل از بین می روند ، اما مخمرهای اسموفیلیک می توانند از هرگونه نقص استفاده کرده و رشد کنند. اگر قند موجود در عسل تخمیر شود ، مقدار کمی الکل و دی اکسید کربن ایجاد می کند. وقتی این اتفاق می افتد ، محیطی مهمان نواز برای این مخمرهای کمیاب اسموفیلی ایجاد می کند.

هیچ یک از این مخمرهای باکتریایی برای افرادی که دارای سیستم ایمنی سالم هستند ، خطرناک نیستند ، با این حال ، می توانند باعث ایجاد عفونت های فرصت طلب در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف شوند. بزرگترین نگرانی این است که آنها به جای ایجاد خطر برای سلامتی یا مسمومیت غذایی ، دسته ای از مواد غذایی را خراب کنند.

حقایق

  • عسل تنها محصول غذایی است که توسط حشره ای که انسان می خورد ایجاد شده است.
  • یک نقاشی غار 15000 ساله در اسپانیا وجود دارد که یک تصویر انسانی را نشان می دهد که در حال کندن عسل از کندوی زنبور عسل است.
  • در مقبره شاه توت کوزه های عسل مهر و موم شده 2000 ساله یافت شد. اعتقاد بر این است که عسل هنوز قابل خوردن است.

 

ظرف عسل مهر و موم شده

 

منابع:
Zdzisław E. Sikorski خواص شیمیایی و عملکردی اجزای غذا CRC Press 2007 p. 121
لانسینگ پرسکات ، جان پی هارلی ، دونالد ا. کلاین (1999). میکروبیولوژی بوستون
راهنمای مرکز ایمنی غذا و تغذیه کاربردی میکروارگانیسم های بیماری زا و سموم طبیعی
Jull، AB (اکتبر 2008 8). عسل به عنوان یک درمان موضعی برای زخم ها. ” پایگاه داده Cochrane بررسی های سیستماتیک

 

پایان/

مجله اینترنتی لردانا

کالاهای مرتبط:

ظرف عسل خوریعسل ریز جنوا