تخم کتان دارای ارزش غذایی بالا و کاربردی

دانه کتان یک ماده غذایی گیاهی است که چربی سالم ، آنتی اکسیدان ها و فیبر را تأمین می کند. برخی افراد آن را “غذای کاربردی” می نامند ، به این معنی که فرد می تواند آن را برای افزایش سلامت خود بخورد. مردم کتان را در مصر باستان و چین به عنوان محصول کشت می کردند. در آسیا ، هزاران سال است که در طب آیورودا نقش دارد.

امروزه بذر کتان به شکل دانه ، روغن ، پودر ، قرص ، کپسول و آرد در دسترس است. مردم از آن به عنوان مکمل غذایی برای جلوگیری از یبوست ، دیابت ، کلسترول بالا ، بیماری های قلبی ، سرطان و چندین بیماری دیگر استفاده می کنند.

منابع موجود در بذر کتان

منابع مورد اعتماد در بذر کتان شامل لیگنان ها ، آنتی اکسیدان ها ، فیبر ، پروتئین و اسیدهای چرب اشباع نشده مانند آلفا لینولنیک اسید (ALA) یا امگا 3 است. مصرف این مواد مغذی ممکن است به کاهش خطر بیماری های مختلف کمک کند.

بیشتر بخوانید » بررسی آلفا لینولنیک اسید (ALA) و بروز دیابت

مزایای سلامتی

-امگا 3 موجود در تخم کتان می تواند از ایجاد انواع خاصی از سلول های سرطانی جلوگیری کند.

-کتان حاوی برخی مواد مغذی است که ممکن است فواید مختلفی برای سلامتی داشته باشد.

-مانند دیگر غذاهای گیاهی ، بذر کتان سرشار از آنتی اکسیدان است. اینها می توانند با حذف مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد از بدن از بیماری منبع معتبر جلوگیری کنند.

-رادیکال های آزاد در نتیجه فرایندهای طبیعی و فشارهای محیطی ایجاد می شوند. در صورت وجود بیش از حد رادیکال های آزاد در بدن ، استرس اکسیداتیو ایجاد می شود که منجر به آسیب و بیماری سلولی می شود. آنتی اکسیدان ها به حذف رادیکال های آزاد از بدن کمک می کنند.

-تخم کتان منبع خوبی از لیگنان است که به نظر می رسد دارای خواص آنتی اکسیدانی است.

-به گفته برخی از دانشمندان منبع معتبر ، دانه کتان ممکن است بیش از 800 برابر بیشتر از سایر غذاها دارای لیگنان باشد.

-در بخشهای زیر به تفصیل در مورد فواید احتمالی دانه کتان برای سلامتی بحث شده است.

 

تخم کتان و خاصیت های آن

 

کاهش خطر ابتلا به سرطان

دانه کتان حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است. بذر کتان همچنین دارای لیگنان است که آنتی اکسیدان هایی هستند که با جلوگیری از تشکیل عروق خونی جدید می توانند رشد منبع تومور را کند کنند. یکی از نظرسنجی های سال 2013 میزان کمتر سرطان سینه را در بین زنانی که بطور منظم دانه کتان مصرف می کردند ، نشان داد. همچنین ، در سال 2018 ، نویسندگان یک منبع معتبر به این نتیجه رسیدند که دانه کتان ممکن است به کاهش خطر سرطان سینه پس از یائسگی کمک کند.

لیگنان ها نوعی فیتواستروژن هستند که یک ماده مغذی گیاهی است و مشابه استروژن عمل می کند. برخی نگرانی ها وجود دارد که فیتواستروژن ها ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند ، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که آنها می توانند نقش محافظتی داشته باشند.

بیشتر بخوانید» نقش لیگنان ها در تغذیه

بهبود کلسترول و سلامت قلب

انجمن قلب آمریکا (AHA) برای افزایش سلامت قلب ، خوردن فیبر و امگا 3 بیشتر توصیه می کند. لیگنانها نیز ممکن است به جلوگیری از بیماریهای قلبی عروقی کمک کنند. دانه کتان حاوی همه این مواد مغذی است.

دانه این بذر همچنین حاوی فیتواسترول است. فیتواسترول ها ساختار مشابهی با کلسترول دارند ، اما به جلوگیری از جذب کلسترول در روده ها کمک می کنند.

بنابراین مصرف فیتواسترول ها ممکن است به کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) یا کلسترول “بد” در بدن کمک کند.

در سال 2010 ، محققان به بررسی تأثیر دانه کتان بر سطح کلسترول مردان با کلسترول متوسط ​​بالا پرداختند. شرکت کنندگان یک کپسول 20 میلی گرم (میلی گرم) حاوی لیگنان ، یک کپسول 100 میلی گرم یا دارونما را به مدت 12 هفته مصرف کردند.

سطح کلسترول پس از مصرف لیگنان کاهش یافت ، به ویژه در افرادی که کپسول 100 میلی گرم مصرف کردند.

محققان پشت یک مطالعه معتبر در سال 2012 شامل 17 نفر دریافتند که مصرف دانه کتان سطح کلسترول LDL را کاهش داده و به بدن در حذف چربی کمک می کند ، اگرچه آنها توجه دارند که رژیم غذایی کلی نیز می تواند نقش داشته باشد. این تیم پیشنهاد کرد که دانه کتان رژیمی ممکن است برای کاهش سطح کلسترول مفید باشد.

برخی از دانشمندان همچنین روغن های امگا 3 را که معمولاً در ماهی های روغنی وجود دارد ، با کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط کرده اند. محققان معتقدند که بذر کتان می تواند جایگزینی برای منابع دریایی امگا 3 باشد. این می تواند آن را برای افرادی که رژیم گیاهی را دنبال می کنند ، مفید سازد.

تسکین علائم آرتروز

به گفته بنیاد آرتروز ، دانه کتان ممکن است به کاهش درد و سفتی مفاصل کمک کند. برخی افراد از آن برای آرتریت روماتوئید ، لوپوس و پدیده رینود استفاده می کنند.

آنها می گویند که شواهد کافی برای استفاده از این گیاه برای این منظور وجود ندارد ، اما آنها می گویند که ALA موجود در دانه کتان ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.

افراد می توانند آن را مصرف کنند:

آسیاب شده (یک قاشق غذاخوری در روز)
به عنوان روغن (یک تا سه قاشق غذاخوری در روز)
در کپسول (1300-3000 میلی گرم در روز)

 

لیگنان ها و دیگر فیتواستروژن ها ممکن است به کاهش خطر بیماری های مزمن مانند دیابت کمک کنند.

در سال 2013 ، دانشمندان به 25 نفر هر روز به مدت 12 هفته 0 گرم ، 13 گرم یا 26 گرم دانه کتان دادند. شرکت کنندگان پیش دیابت داشتند و یا مردان دارای چاقی یا اضافه وزن بودند یا زنانی بودند که یائسگی کرده بودند.

به نظر می رسد دوز 13 گرم سطح گلوکز و انسولین را کاهش داده و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد ، اما سایر دوزها این تأثیر را ندارند.

همچنین ، یک مطالعه روی جوندگان در سال 2016 نشان داد که ترکیبات موجود در دانه کتان ممکن است به کاهش بروز دیابت نوع 1 و به تاخیر انداختن شروع دیابت نوع 2 کمک کند. با این حال ، ممکن است این نتایج برای انسانها قابل استفاده نباشد.

در همان سال ، 99 فرد مبتلا به پیش دیابت 40 گرم یا 20 گرم دانه کتان یا بدون دانه کتان و بدون دارونما هر روز به مدت 12 هفته مصرف کردند. به نظر می رسد مصرف دانه کتان فشار خون منبع اطمینان را کاهش می دهد ، اما سطح قند خون یا مقاومت به انسولین را بهبود نمی بخشد.

 

تخم کتان و جلوگیری از یبوست

 

جلوگیری از یبوست

بذر کتان منبع خوبی از فیبر نامحلول است که در آب حل نمی شود و در عوض پس از خوردن در دستگاه گوارش باقی می ماند. در آنجا ، آب را جذب می کند و حجم زیادی اضافه می کند ، که ممکن است به ارتقاء نظم کمک کند.

با این حال ، مرکز ملی منبع تکمیلی و یکپارچه سلامت (NCCIH) می گوید شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد دانه کتان به کاهش یبوست کمک می کند.

NCCIH می افزاید که مصرف دانه کتان با آب بسیار کم می تواند یبوست را بدتر کند و ممکن است منجر به انسداد روده شود.

همچنین مصرف بیش از حد دانه کتان یا روغن دانه کتان می تواند باعث اسهال شود.

کاهش تاثیر تشعشع

در سال 2013 ، دانشمندان شواهدی پیدا کردند که نشان می داد لیگنان های موجود در دانه کتان به موش ها در بهبودی ناشی از اشعه کمک می کند.

موش هایی که لیگنان مصرف می کردند ، سطوح کمتری از التهاب ، آسیب ، آسیب اکسیداتیو و فیبروز و همچنین میزان زنده ماندن بهتری در مقایسه با موش هایی که مصرف نمی کردند ، داشتند.

 

اگر آزمایشات بیشتر بر روی انسان نتایج مشابهی را نشان دهد ، لیگنان از دانه کتان می تواند به درمان مشکلات ریه پس از قرار گرفتن در معرض اشعه یا پرتودرمانی کمک کند.

 

موارد استفاده از دانه کتان در طب آیورودا عبارتند از:

-ارتقاء سلامت کلی

-بازگرداندن تعادل pH پوست

-جلوگیری از بیماریهای مزمن مانند دیابت ، تصلب شرایین و آرتریت

-ارائه محافظت در برابر سرطان

 

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده ، یک قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده با وزن 7 گرم منبع معتبر حاوی موارد زیر است:

انرژی: 37.4 کالری
پروتئین: 1.28 گرم
چربی: 2.95 گرم
کربوهیدرات: 2.02 گرم
فیبر: 1.91 گرم
کلسیم: 17.8 میلی گرم
منیزیم: 27.4 میلی گرم
فسفر: 44.9 میلی گرم
پتاسیم: 56.9 میلی گرم
فولات: 6.09 میکروگرم (میکروگرم)
لوتئین و زآگزانتین: 45.6 میکروگرم

یک قاشق چایخوری دانه کتان همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی است ، اما به مقدار قابل توجهی. همچنین حاوی لیگنان ، تریپتوفان ، لیزین ، تیروزین و والین و همچنین چربی های سالم است که عمدتا اشباع نشده هستند.

مردم باید سعی کنند از دانه کامل کتان اجتناب کنند و آن را آسیاب شده بخورند ، زیرا روده ممکن است مواد مغذی موجود در دانه های کامل کتان را جذب نکند.

دانه های چیا ممکن است یکی دیگر از افزودنی های مفید به رژیم غذایی باشد. در اینجا با آنها آشنا شوید.

خطرات

مواد مغذی موجود در دانه کتان ممکن است برای همه مفید نباشد. افراد باید از محصولات بذر کتان اجتناب کنند یا در موارد زیر با پزشک مشورت کنند:

-از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین) یا آسپرین استفاده می کنید
-از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده می کنند
-از داروهای کاهنده کلسترول استفاده می کنند
-سرطان سینه یا رحم حساس به هورمون هستند
-باردار یا شیرده هستند منبع معتبر
-حساسیت به دانه کتان

به طور کلی ، افرادی که دانه کتان می خورند باید:

از دانه های کتان خام و نارس خودداری کنید ، زیرا ممکن است حاوی ترکیبات سمی باشد.

برای جلوگیری از مشکلات گوارشی ، دانه کتان را به همراه مایعات فراوان مصرف کنید.

فقط بطری های کوچک روغن دانه کتان را در بطری های تیره بخرید و آنها را در یخچال نگهداری کنید ، زیرا روغن می تواند به سرعت خراب شود. همچنین از استفاده از روغن قبل از تاریخ انقضا روی برچسب خودداری کنید.

از حرارت دادن روغن دانه کتان در پخت و پز خودداری کنید. روغن را به غذاهای آماده شده اضافه کنید و از اجاق مایکروویو برای گرم شدن اجتناب کنید.

نکات رژیم غذایی

مردم می توانند از دانه کتان ، به عنوان روغن یا به صورت کپسول استفاده کنند.

همچنین در غذاهای آماده مانند کلوچه و سایر محصولات پخته شده ، ماکارونی ، میان وعده ها و شیرهای جایگزین منبع معتبر وجود دارد.

 

افراد می توانند بذر کتان آسیاب شده را به موارد زیر اضافه کنند:

غلات صبحانه
اسموتی
سوپ و خورشت
سالاد و ساندویچ
ماست

مردم همچنین می توانند به جای آرد سوخاری ، یک قاشق دانه کتان را به مخلوط مافین اضافه کرده یا از آن برای پوشاندن مرغ استفاده کنند.

با این حال ، استفاده بیش از حد از دانه کتان می تواند طعم تلخی به غذا بدهد که برخی از افراد آن را دوست ندارند. یک راه حل این است که با مقادیر کم شروع کنید و به تدریج مقدار بیشتری را مطابق سلیقه اضافه کنید.
خلاصه

محصولات دانه کتان و دانه کتان سرشار از آنتی اکسیدان ها به ویژه لیگنان هستند. آنها ممکن است مزایای سلامتی داشته باشند ، اما در حال حاضر شواهد کافی برای تأیید این موارد وجود ندارد.

هرکسی که قصد دارد از دانه کتان استفاده کند ، ابتدا باید با پزشک مشورت کند تا مطمئن شود که استفاده از آن برای آنها بی خطر است.

 

روش کاهش وزن با تخم کتان

 

تخم کتان موثر در کاهش وزن

همانگونه که در بالا ذکر شده، تخم کتان سرشار از چربی های سالم امگا ۳ و امگا ۶ و فیبرهای غذایی می باشد. خوردن دانه کتان باعث ایجاد احساس سیری در انسان شده سبب می گردد تا کالری کمتری مصرف نماییم و منجر به کاهش وزن می شود. در واقع تاثیر مصرف تخم کتان در کاهش وزن نیز از همین ویژگی آن نشات می گیرد. اگر می خواهید لاغر شوید و به دنبال روشی کم دردسر می گردید و نمی خواهید از رژیم های سفت و سخت لاغری استفاده کنید، که در بیشتر موارد هم در بلند مدت، نتیجه مطلوبی در بر ندارند، می توانید از تخم کتان استفاده کنید. برای این منظور دو متد زیر به شما توصیه می شود.

روش اول لاغری با تخم کتان:

اگر ۳۰ دقیقه قبل از خوردن غذا، یک قاشق پودر تخم کتان را همراه با آب فراوان میل کنید، احساس سیری به شما دست داده و نمی توانید زیاد غذا بخورید و بدین طریق دریافت چربی ها  و کالری ها از طریق وعده های روزانه کمتر خواهد شد و به مرور موجب کاهش وزن و کاهش چربی های انباشته شده در بدن می گردد.

روش دوم لاغری با تخم کتان:

اگر از تخم کتان در هنگام خوردن غذا استفاده کنید باعث می شود فرایند هضم غذا کندتر شده، و غذا مدت بیشتری در معده بماند و به صورت آهسته آهسته و به تدریج وارد روده کوچک شود و این موجب می شود که سطح انسولین پایدار شده و اشتها کاهش یابد.

طرز تهیه دمنوش تخم کتان برای لاغری:

یک قاشق پودر تخم کتان را در قوری ریخته و آب با دمای ۷۰ یا ۸۰ درجه به آن اضافه کرده و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور داده و نوش جان کنید.

 

لینک کوتاه مطلب

lordia.org/go/flax

 

منابع کمکی

medicalnewstoday.com

saboktakinclinic.ir